:شما اینجا هستید

شرکت دانشگاهی پژوهشگران و نوآوران

.
 

خدمات مسافرتی 1

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
 
(پودمان مدیریت دفاتر خدمات مسافرتی)
تعریف و هدف :
به برنامه آموزشی اطلاق می گردد.که دانشجویان در آن مهارت صدور و فروش بلیط پروازهای مسافری داخلی و خارجی و انجام اداری ، حقوق و مالی دفاتر خدمات مسافری را می آموزند. و عملا بصورت واقعی عملیات مربوط به آن را انجام دهند
ضرورت و اهمیت :
برای حضور در عرضه فعالیتهای آژانس های مسافرتی محاسبه نرخ و صدور بلیط و انجام امور دفتری ، حقوق و مالی الزامی است.
تواناییهای مورد انتظار :
محاسبه ، صدور و فروش بلیط پروازهای داخلی  و خارجی کلیه  ایرلاین های بین الملی را دارند.
شرایط ورودیها:
داشتن دیپلم کامل متوسطه
گذراندن پودمان پیش نیاز پودمان فرهنگ جهانگردی
برای ورود به هر پودمان یا دوره ای پودمانی آزمون ورودی وجود ندارد ولی در پایان  یا هر دوره آزمون مختص همان پودمان یا دوره برگزار می شود و موفقیت در  آزمون شرط دریافت گواهی مربوط خواهد  بود.
طول پودمان و شکل نظام:
طول پودمان بین 2 الی4 ماه می باشد. این  پودمان شامل 8 واحد نظری و 3 واحد  عملی و مجموع 344 ساعت می باشد که   بصورت تمام وقت در یک  نیمسال تحصیلی و یا بصورت نیمه وقت در یکسال تحصیلی قابل ارائه می باشد.

 

محاسبه نرخ و صدور بلیط (مقدماتی)
پیش نیاز:
سرفصل و ریز محتوا
1. توانایی شناخت اهمیت و نقش جهانگردی:
تعارف و مفاهیم جهانگردی ، انواع جهانگردی و جهانگرد ، عناصر تشکیل دهنده نظام جهانگردی ، مبانی تقسیم بندی جاذبه های گردشگری ، شناسایی عوامل انگیزش سفر ، چگونگی ارتباط با صنعت و صنایع وابسته ، آشنایی با بازارهای جهانگردی ، شناسایی انواع تقاضاهای جهانگردی
2. توانایی شناخت ویژیگیهای کلی جغرافیایی ایران و جهان:
تعاریف و مفاهیم جغرافیا و جهانگردی ، شناسایی جغرافیای سیاسی و جغرافیای یاتا ، آشنایی با تقسیم بندی ناطق اصلی و فرعی یاتا ، ،شنایی با مقاصد مهم جهانگردی و توریستی ، شناخت انواع شرایط طبیعی و فرهنگی ، عوامل م.ثر در جذب جهانگردان
3. توانایی شناخت سازمانها و انجمنهای بین الملی فعال در صنعت توریستی:
آشنایی با سازمان هواپیمایی کشوری بین الملی (I.C.A.O)، آشنایی با انجمن حمل و نقل هوایی بین الملی (I.A.T.A) ،آشنایی با سازمان بهداشت جهانی (W.H.O) ، آشنایی با سازمان استاندارد جهانی (I.S.O)، چگونگی ارتباط ارگانهای فوق با یکدیگر
4. توانایی برقراری ارتباط مطلوب با مخاطبان:
آشنایی با استاندترهای رفتاری و ویژگیهای فردی، آشنایی با اصول و مبانی مشتری مداری ، آشنایی با استاندارهای مرتبط شغلی ، شناخت اصول و مفاهیم مهمان نوازی و جایگاه فرهنگی آن
5. توانایی شناخت شرکت های هوایی ایران و جهان و انواع قردتدهای بین شرکت ها:
 آشنایی با کدهای عددی و حرفی و نام کامل شرکتهای هوایی ، آشنایی  با نوع و نحوه عضویت شرکتها در انجمن یاتا ، آشنایی با نحوه تقسیم بندی شرکتها در یاتا ، آ شناشش با آدرس ادارات مرکزی شرکتهای هوایی ، آشنایی با شرکتهای هوایی و آ ژانس های هوایی و آ ژانس های مسافرتی در ایران ، آ شنایی با نام و کد انواع هواپیماها
6.  توانایی مسیر یابی مناسب جهت مسافرسین هوایی :
شناخت اصول و مبانی و رزرواسیون ، بکارگیری اطلاعات جغرافیایی در مسیر یابی ، آ شنایی با انواع قراردادهای حمل مسافر و بار بین شرکتهای هوایی ، آ شنایی با مقررات و شرایط نقاط میانی و مقصد ، آشنایی با انواع پروازهای اتصالی در بین راه و ادامه مسیر ، آشنایی با نکات بازرگانی در ذخیره جا
7. توانایی فروش – صدور و ابطال بلیتهای داخلی :
آشنایی با انواع بلیطهای داخلی ، آشنایی با نرخهای رفت و برگشت داخلی ، آشنایی با مقررات ابطال و تعویض بلیط ، آشنایی با چرخه برگه های موجود در بلیط ، آ شنایی با تحفیفات خاص به خانواده شهدا و جانبازان
8. توانایی شناخت و تبدیل زمان های بین الملی در دنیا :
آشنایی با مبدا مقیاس زمان (GMT)، آشنایی با اختلاف زمان کشورها و DST ،آشنایی با نحوه تقسیم بندی زمان کشورها ، تبدیل زمان کشورها به یکدیگر ، محاسبه مدت زمان مسافرت و مدت زمان پرواز
9. توانایی شناخت انواع مسافرتهای هوایی:
آشنایی با مسیرهای یکطرفه(Oneway Trop) آشنایی با مسیرهای رفت و برگشت(Round
 Icirde Trop)،آشنایی با مسیرهای منقطع Normal open gae))،آشنایی با مسیرهای دور دنیا
10. توانایی شناخت انواع بلیط ها و دیگر مدارک پروازی:
آشنایی با انواع بلیط های بین المللی دست نویس ، آشنایی با انواع بلیط های بین المللی چاپی ، آشنایی با انواع بلیط های الکترونی (( E- Ticketingآشنایی با انواع بلیط های MCO,MPD
11. توانایی شناخت قوانین مربوط به نرخ سازی:
 آشنایی با  مبانی و اصول نرخ سازی ،آشنایی با انواع روش های محاسباتی نرخ مسیرها ، آشنایی با کتابهای قوانین و نرخ مسیرها ،آشنایی با نحوه نمایش نرخ و محاسبات در بلیط
12. توانایی شناخت و تقسیم بندی انواع نرخهای عادی و ویژه:
آشنایی با نرخهای رقابتی شرکتهای هوایی ، آشنایی با نرخهای قراردادی بین شرکتهای هوایی ،آشنایی با نرخهای رقابتی شرذکتهای هوایی ،آشنایی با نرخهای قراردادی بین شرکتهای هوایی ، آشنایی با نرخهای مخصوص یاتا ، آشنایی با نرخهای نرمال (عادی ) یاتا
13. توانایی شناخت مقررات ورود و خروج کشورهای دنیا:
آشنایی با مقررات  پاسپورت و انواع   آن  در دنیا ، آشنایی  با مقررات ویزا و انواع آ ن ، اشنایی با مقرارت مالیلت نقدی در فرودگاهها ، آشنایی با مقررات  بهداشت و انواع کارتهای واکسیناسیون ، آشنایی با مقررات گمرگ و ورود و خروج کالا در کشورها ، اشنایی با مقررات ارز و محدودیت ورود و خروج آن از کشورها
14. توانایی فروش – صدور و ابطال بلیطهای ساده رفت و بزگشت بین المللی:
آشنایی با خانه های بلیط و نحوه تکمیل نمودن آ نها ، آ شنایی با انواع کدهای مندرج در خانه های بلیط ، آ شنایی با مالیاتهای بلیطی ، آشنایی با نرخهای یکطرفه و رفت وبرگشت روی شبکه پروازی ، آشنایی با چرخه کوپنهای موجود در بلیط ، آ شنایی با انواع پرداختها ، آ شنایی با انواع کمسینونها ی پروازهای داخلی و بین المللی
منبع درسی:
1-  کتابهای مشخصات پروازی و نرخی
2-  کتاب قانون G.Rules
استانداردهای آموزشی (شرایط آموزشی و یادگیری مطلوب ) درس محاسبه نرخ و صدور بلیط (مقدماتی)
- ویژگی های مدرس: (درجه علمی- سوابق تخصصی وتجربی):          
1-دارا بودن مدرک کارشناسی در یکی از رشته های جهانگردی – علوم اجتماعی – اقتصاد – زبان انگلیسی- مدیریت بازرگانی
2-دانستن زبان انگلیسی (حداقل مدرک پیشرفته )
3-دارا بودن دوره های فروش مسافر- خدمات مسافر از مراکز معتبر آموزشی ایران و خارج از کشور (یاتا)
4-دارا بودن حداقل 4 سال سابقه کار مفید در دفاتر خدمات مسافرتی
مساحت  ، تجهیزات و وسایل مورد نیاز ( براساس کلاس 25 نفره و گروه های آزمایشگاهی و کارگاهی 2 نفره):
کلاس مجهز به میزهای 80 در 80 Oerhead- White BOORD – CM—جزوه و کتابهای مشخصات پروازی و نرخی و کتاب قانون G.Rules
روش تدریس و ارائه درس(سخنرانی ، مباحثه ای ،تمرین و تکرار ، آزمایشگاهی ،پژوهشی گروهی ، مطالعه موردی و...)
سخنرانی ،تمرین و تکرار و مطالعه موردی
 
محاسبه نرخ و صدور بلیط (میانی)
پیش نیاز:-محاسبه نرخ و صدور بلیط (مقدماتی)
سرفصل و ریز محتوا
1- توانایی شناخت و استنباط قوانین ساختار نرخی:
آشنایی با کتابهای General Rules  وFares  آشنایی با تقسیم بندی قوانین در کتاب
G.Rules مروری بر جهتهای جغرافیایی مسیرها ، مروری بر انواع مسیرها و نوع نرخ مناسب ،آ شنایی با جهتهای چک نرخی در انواع مسیرها
2- توانایی شناخت روشهای محاسباتی مسیرها:
آشنایی با روش محاسباتی دو نقطه متوالی (Sector Fare Metho)، آشنایی با روش محاسباتی سراسری (  (Through FARE Methodآشنایی با روش مسیر جانبی Method Side Trip Fare))، آشنایی با روش مسیر ترکیبی (End- 0n Combination)
3- توانایی محاسبه مسیرهای یکطرفه غیر مستقیم:
آشنایی با بخشهای نرخی و pricing Unit ،آشنایی با مراحل محاسباتی مسیرهای یکطرفه ، آشنایی با اصطلاحات TPM-MPM- EPM-EMA-EMSآشنایی با نحوه استخراج HIP مسیر و استثنائات ، آشنایی با نحوه بدست آوردن نرخ موثر ،آشنایی با شرایط و نحوه چک حداقل ها در مسیرهای یکطرفه ، آشنایی با حداقل چکهای BIIC-OSC-DMCآشنایی با نحوه محاسبه مسیرهای یکطرفه در حالتهای مختلف صدور بلیط ،آشنایی با نحوه تبدیل ارزها به یکدیگر در حالتهای مختلف صدور بلیط ،آشنایی با نحوه  نوشتن جدول محاسباتی بلیط و TAT مسیر
4- توانایی تشخیص مسیرهای مشخص و بخشودگی مایل:
آشنایی با قوانین و اصطلاحات مندرج در جدول مسیرهای مشخص ، آشنایی با قوانین و اصطلاحات مندرج در جدول بخشودگی مایل ،آشنایی با بکارگیری قوانین فوق در مسیرهای غیرمستقیم ، آشنایی با نحوه نگارش بلیط با استفاده از قوانین فوق ، آشنایی با نحوه نمونه مسیرهای محاسبه شده در کتاب G.Rules
5- توانایی تشخیص محدودیتهای کلی در مسیرهای غیر مستقیم :
آشنایی با محدودیتهای کلی جهت صدور یک بلیط ، آ شنایی با محدودیت مایل در یک بخش نرخی ، آشنایی با محدودیتها در منطقه یک یاتا و بین مناطق ، آشنایی با محدودیت مایل اضافی در یک بخش نرخی ، آ شنایی با راه کارهای مناسب جهت محدودیتهای فوق
6- توانایی محاسبه مسیرهای یک طرفه و صدور بلیط در کلاس های متفاوت :
آشنایی با روش محاسبه ترکیبی (Combination Method)،آشنایی با روش محاسبه تفاضلی (Differential Method) ، آشنایی با روش محاسبه کلاس بالا Method Higher Class))آشنایی با استثنائات مسیرها در کلاسهای متفاوت پروازی
آشنایی با نحوه نگارش بلیط و TATبا استفاده از روشهای فوق
7- توانایی شناخت – محاسبه و صدور بلیط در مسیرهای رفت و برگشت:
آشنایی با اصول استفاده از نرخهای رفت وبرگشت ، آشنایی با تشخیص و تفکیک مسیرهای رفت وبرگشت ؛ آشنایی با مراحل محاسباتی مسیرهای رفت وبرگشت ، نحوه چک CTM در مسیرهای چرخشی (Circle Trip)،آشنایی با PU های ترکیبی و نحوه چک RSC، آشنایی با شرایط و نحوه چکCOP ، آشنایی با نحوه نگارش مراحل محاسباتی در بلیط  و TAT
8- توانایی شناخت – محاسبه و صدور بلیط در مسیرهای منقطع:
آشنایی با مراحل  محاسباتی این مسیرها ،آشنایی با شرایط و نحوه چک DMC در مسیرهای NOJ، آشنایی با  شرایط و نحوه چک CPM در مسیرهای NOJ ، آشنایی با نحوه نگارش بلیط و TAT در مسیرهای NOJ
9- توانایی تهیه گزارش فروش و ارسال :
آشنایی با فرمهای گزارش شرکتهای هوایی ، آشنایی با فرمولهای محاسباتی جهت تکمیل فرمهای گزارش ، آشنایی با میزان و نحوه محاسبه کمیسیون فروش ، آشنایی با ثبت اطلاعات لازم در فرمهای گزارش ،آشنایی با مراحل ارسال گزارش به شرکتهای مختلف
منبع درسی:
کتابهای مشخصات پروازی و نرخی
کتاب قانون G.Rules
استانداردهای آموزشی (شرایط آموزشی و یادگیری مطلوب ) درس محاسبه نرخ و صدور بلیط (میانی)
- ویژگی های مدرس: (درجه علمی- سوابق تخصصی وتجربی):       
1-دارا بودن مدرک کارشناسی پیوسته
2-مدرک زبان انگلیسی (حداقل مدرک پیشرفته )
3-مدارک  دوره های فروش مسافر- نگهداری  جا-خدمات مسافر
4-دارا بودن حداقل 4 سال سابقه کار مفید در دفاتر خدمات مسافرتی
5- تدریس حداقل 12 دوره محاسبه نرخ صدور بلیط (1)
مساحت  ، تجهیزات و وسایل مورد نیاز ( براساس کلاس 25 نفره و گروه های آزمایشگاهی و کارگاهی 2 نفره):
کلاس مجهز به میزهای 80 در 80 Oerhead- White BOORD – CM—جزوه و کتابهای نرخ و کتاب قانون
روش تدریس و ارائه درس(سخنرانی ، مباحثه ای ،تمرین و تکرار ، آزمایشگاهی ،پژوهشی گروهی ، مطالعه موردی و...)
سخنرانی ،تمرین و تکرار و مطالعه موردی

 

حسابداری دفاتر خدمات مسافرتی
پیش نیاز:
سرفصل و ریز محتوا
1.هزینه ثابت و متغیر
2. قیمت تمام شده تور ، بلیط و پکیج
3. نقطه سر به سر
4. هزینه های مستقیم و غیر مستقیم
5. عرضه و تقاضای فصلی
6. منابع درآمدی و هزینه های خدماتی
7. پیش دریافت و صدور صورتحساب
8. سود سرمایه در اختیار  و نرخ متغیر
منبع درسی:
1.Ch.6,Travel Agency , COOPOR.2002
2. ch.4 Tour & Travel,Meintash.2002
استانداردهای آموزشی (شرایط آموزشی و یادگیری مطلوب ) درس: حسابداری دفاتر خدمات مسافرتی
- ویژگی های مدرس: (درجه علمی- سوابق تخصصی وتجربی):          
 حداقل کارشناسی ارشد حسابداری – و سابقه کار در بخش های حسابداری آژانسهای مسافرتی
مساحت  ، تجهیزات و وسایل مورد نیاز ( براساس کلاس 25 نفره و گروه های آزمایشگاهی و کارگاهی 2 نفره):
کلاس در حد استاندارد
روش تدریس و ارائه درس(سخنرانی ، مباحثه ای ،تمرین و تکرار ، آزمایشگاهی ،پژوهشی گروهی ، مطالعه موردی و...)
سخنرانی و تمرین و تکرار
مدیریت دفاتر خدمات مسافرتی
پیش نیاز: شناخت صنعت جهانگردی و هتلداری
سرفصل و ریز محتوا
1.مفهوم دفاتر خدمات  مسافرتی و انواع آن
2. ساختار تشکیلاتی یک دفاتر خدماتی مسافرتی و ارائه یک نمونه
3- آشنایی با و فعالیتهای دفاتر
4-بخشهای مرتبط صنعت جهانگردی با دفاتر
5-بخش تبلیغات و بازریابی وعملکرد ویژه آن
6-قراردادهای حقوق و پیمانهای همکاری
7- سازمانهای بین الملی و اهمیت عضویت در آنها جهت توسعه فعالیتهای دفاتر
منبع درسی:
1.Travel Agcny & tour operation
2.Tour & tour OPerat
 استانداردهای آموزشی (شرایط آموزشی و یادگیری مطلوب ) درس: مدیریت دفاتر خدمات  مسافرتی
- ویژگی های مدرس: (درجه علمی- سوابق تخصصی وتجربی):          
 حداقل کارشناسی ارشد– و سابقه 5  ساله مدیریت یک آژانس
مساحت  ، تجهیزات و وسایل مورد نیاز ( براساس کلاس 25 نفره و گروه های آزمایشگاهی و کارگاهی 2 نفره):
اتصال به اینترنت و کاربری سایتهای مرتبط
روش تدریس و ارائه درس(سخنرانی ، مباحثه ای ،تمرین و تکرار ، آزمایشگاهی ،پژوهشی گروهی ، مطالعه موردی و...)
سخنرانی و تمرین وارائه تحقیق
 
پودمان بازاریابی و عملیات گشتهای مسافرتی
تعریف و هدف:
 در این پودمان دانشجویان مهارت برنامه ریزی عملیات تورهای مسافرتی و نحوه راهنمایی ، بازاریابی و تبلیغات تورهای جهانگردی داخلی و خارجی را می آمزند. و عملا بصورت واقعی عملیات مربوط به آ ن را انجام میدهد.
2-ضرورت و اهمیت :
یکی از مهمترین وظایف و ماموریت در صنعت جهانگردی تورگردانی ، بازاریابی ، برنامه ریزی ، برنامه ریزی عملیات تورها می باشد.که آموختن این مباحث و انجام آن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد
3-تواناییهای موردانتظار:
برنامه ریزی عملیات تورهای مسافرتی
راهنمایی تورهای جهانگردی داخلی و خارجی
بازاریابی و فروش خدمات جهانگردی
شناحت قوانین و مقررات جهانگردی
-انجام کلیه فعالیتهای مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی که مجوز تور گردانی و فروش بلیط سفرهای زمینی و دریایی را دارند.
4-شرایط ورودیها:
داشتن دپیلم کامل متوسطه
گذراندن پودمان پیش نیاز – پودمان فرهنگ  جهانگردی
-برای ورود به هر پودمان یا دوره برگزار می شود. و موفقیت در آزمون شرط دریافت گواهی مربوطه خواهد بود.
5- طول پودمان و شکل نظام:
-  طول پودمان بین 2 الی 4 ماه می باشد. پودمان شامل 8 واحد نظری و 5 واحد عملی و مجموع 440 ساعت میباشد. که بصورت تمام وقت در یک نیمسالیتحصیلی و یا بصورت نیمه وقت در یکسال تحصیلی قابل ارائه می باشد.
 
 برنامه ریزی و عملیات گشتهای مسافرتی
پیشنیاز:شناخت صنعت جهانگردی ، فنون  و مهارتهای معماری و قوانین و مقررات جهانگردی
سرفصل و ریزمحتوا
1.تعریف تور ، انواع تور ، انواع مسافران و انواع برنامه های سفر
2.عرضه کنندگان خدمات گشتهای مسافرتی ، کانال های توزیع
3.مجریان گشت گری : گشت گر یا تورگردان کیست؟ انواع گشت گری ، روشهای عملیاتی نورگردانی
4. عملیات تور و مدیریت آن : فعالیتهای قبل از تور ف تهیه اطلاعات ، هزینه  یابی تور ، تقسیم کار در عملیات تور ، نقش بخش  عملیات در دفاتر خدمات مسافرتی
5. عملیات اجرایی تور و مدیریت آن ، اجرای تور از نظر جهانگرد ، تور گردان ، عوامل موفقیت در اجرای موفقیت در اجرای تور ، ارزیابی و اهمیت و ظایف راهنمای تور ، تحلیل گزارشات تور ، مراحل اجرایی تور
6. تنظیم و اجرای یک برنامه تور تا قبل از اعزام گروه به سفر
منبع درسی:
1.The tourism Sye. Monisom.2001
2.Tour operation A.C.Catler.2001
3. Travels& Holiday.2001
 استانداردهای آموزشی (شرایط آموزشی و یادگیری مطلوب ) درس:برنامه ریزی و عملیات گشتهای  مسافرتی
- ویژگی های مدرس: (درجه علمی- سوابق تخصصی وتجربی):          
 حداقل کارشناسی سابقه 5  سال راهنمایی گشتهای مسافرتی و 5 سال سابقه برنامه ریزی عملیات گشتهای مسافرتی
مساحت  ، تجهیزات و وسایل مورد نیاز ( براساس کلاس 25 نفره و گروه های آزمایشگاهی و کارگاهی 2 نفره):
کلاس حداقل 25 متر مربع
اتصال به اینترنت
روش تدریس و ارائه درس(سخنرانی ، مباحثه ای ،تمرین و تکرار ، آزمایشگاهی ،پژوهشی گروهی ، مطالعه موردی و...)
این کلاس در ساعات نظری به صورت عادی برگزاری می گردد.و عمده ساعات عملی نیز به صورت تمرین و تکرار و استفاده از اینترنت خواهد بود.

 

فنون و مهارتهای راهنمای گشتهای مسافرتی
پیشنیاز: شناخت صنعت جهانگردی و خدمات صنعت جهانگردی
سرفصل  و ریز محتوا
1.راهنمای تور کیست ؟ویژگی های راهنمای تور
2.آشنایی با انواع گشتهای مسافرتی
3. زمان سنجی و برنامه ریزی بازید ها
4. انجام هماهنگی های لازم قبل از اجرای برنامه هتل ، وسیله نقلیه ، مسافران
5. اخذ مجوزهای لازم و مورد نیاز جهت اجرای سفر : ادارات ، نهادها ، نیروی انتظامی ، مراکز مورد بازید و ...
6. آشنایی با اعضاء شرکت کننده در برنامه سفر و تقسیم بندی آنها براساس ویژگی های سنی ، جنسی و سلامتی
7. ارزیابی و نظرسنجی شیوه های رایج آن در بین مسافران و نحوه استخراج اطلاعات
8.تنظیم گزارش سفر
9. ارائه یک برنامه و اجرای آن توسط دانشجو
منبع درسی:
1.The tourism Sye. Monisom.2001
2.Tour operation A.C.Catler.2001
 استانداردهای آموزشی (شرایط آموزشی و یادگیری مطلوب ) درس:فنون و مهارتهای راهنمای گشتهای مسافرتی
- ویژگی های مدرس: (درجه علمی- سوابق تخصصی وتجربی):          
 حداقل کارشناسی ارشد در یکی از رشته های علوم انسانی – دارابودن کارت راهنمایی تور – سابقه حداقل  10 سال فعالیت تور گردانی
مساحت  ، تجهیزات و وسایل مورد نیاز ( براساس کلاس 25 نفره و گروه های آزمایشگاهی و کارگاهی 2 نفره):
جهت ساعات نظری در حد استاندارهای مجاز،اتصال به اینترنت
جهت ساعات عملی اجرای یک برنامه سفر در برنامه ای که مورد تایید استاد مربوطه می باشد.
روش تدریس و ارائه درس(سخنرانی ، مباحثه ای ،تمرین و تکرار ، آزمایشگاهی ،پژوهشی گروهی ، مطالعه موردی و...)
سخنرانی و کار در محیط